
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wraz z postępem projektu zaktualizowała prognozy ruchu lotniczego. 22 stycznia 2025 r. zaprezentowano najnowszą prognozę, która na zlecenie CPK została opracowana przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).
Prognoza 2024 powstała na potrzeby aktualizacji biznesplanu i master planu Lotniska CPK, a także uaktualnienia przez Ministerstwo Infrastruktury Polityki Rozwoju Lotnictwa Cywilnego. Opracowanie uwzględnia najnowsze uwarunkowania, m.in. aktualną datę uruchomienia nowego lotniska w 2032 r. oraz aktualizację harmonogramów kolejowych CPK.
IATA przyjęła założenia, że obecna przepustowość Lotniska Chopina to maksymalnie ok. 23,5 mln pasażerów z elastycznością +10 proc. – do ok. 26 mln pasażerów rocznie. Wynika to m.in. z coraz bardziej równomiernego rozkładania się ruchu w ciągu doby i na przestrzeni roku, z wykorzystania coraz większych samolotów i z większego wskaźnika wypełnienia samolotów. IATA przewiduje, że w 2030 r. – czyli dwa lata przed planowanym uruchomieniem CPK – na Lotnisku Chopina będzie popyt na ok. 29,5 mln pasażerów, a w 2032 r. – 31,4 mln pasażerów rocznie.
To dlatego Polskie Porty Lotnicze (PPL) planują uruchomienie na Chopinie – latem 2029 r. – rozbudowanej infrastruktury, a dzięki temu zwiększenie przepustowości do ok. 30 mln pasażerów rocznie (z elastycznością +10 proc., czyli do ok. 33 mln pasażerów).
Zgodnie z przyjętymi w prognozie założeniami, w latach 2025-2028 PPL planują zwiększenie limitu dobowego o łącznie ok. 20 operacji lotniczych (startów i lądowań) z ok. 600-620 operacji obecnie – w zależności od wielkości samolotów i emitowanego przez nie hałasu. Od lata 2029 r., czyli po zakładanym oddaniu rozbudowanej infrastruktury, prognoza zakłada podnoszenie dziennego limitu – do maksymalnie ok. 800 operacji dobowo.