Trwa budowa S5 Ornowo – Wirwajdy
Trwa budowa drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo – Wirwajdy o długości ok. 5 km. Inwestycje o wartości 204 mln zł realizuje spółka Budimex. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym.
Co już zostało zrobione
Inwestycja jest realizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Obecnie zakończono etap projektowania i uzyskiwania zamiennych decyzji administracyjnych. Na budowie wykonano już połowę robót ziemnych, trwa budowa nasypów. Na dwóch obiektach mostowych wykonano ustroje nośne. W nadchodzących tygodniach kontynuowane będą roboty ziemne, budowa nasypów oraz planowane jest rozpoczęcie robót związanych z wykonaniem podbudów kruszywowych i stabilizowanych.
W zakresie obiektów mostowych dla pozostałych obiektów planowane jest rozpoczęcie robót palowych i fundamentowych oraz w dalszym etapie montaż i wykonanie elementów konstrukcji. Będą także prowadzone roboty melioracyjne oraz roboty związane z budową kanalizacji deszczowej. Zaawansowanie całej inwestycji wynosi obecnie ponad 30 proc. Przewidywany termin zakończenia to maj 2023 r.
Pierwszy krok do połączenia A1 z S7
Budowa odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo – Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16, która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (A1) – Ostróda (S7). Budowany odcinek S5 jest pierwszym krokiem do połączenia drogą szybkiego ruchu drogi ekspresowej S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz).
Ostatnio zostały zatwierdzone dwa Programy Inwestycji dla prac przygotowawczych do budowy nowego odcinka drogi ekspresowej S5, który połączy S7 z autostradą A1. Pierwszy Program obejmuje odcinek Wirwajdy – granica woj. warmińsko-mazurskiego i kujawsko-pomorskiego. Drugi, od granicy tych województw do autostrady A1 w okolicy Grudziądza. Dzięki temu w połowie tego roku GDDKiA ogłosi przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej obejmującej Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowych dla całej ok. 90-kilometrowej trasy.
Szacowany czas przewidziany na prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, to lata 2021-2028, natomiast prace budowlane powinny zakończyć się w 2032 roku. Koszt budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł.
Źródło: tekst GDDKiA, www.gddkia.gov.pl