23 km nowoczesnych wałów przeciwpowodziowych
Prace modernizacyjne obejmą odbudowę, przebudowę i podwyższenie istniejących obwałowań, tak aby spełniały aktualne normy techniczne pod względem wysokości i szczelności. Dzięki temu poprawi się skuteczność ochrony terenów zurbanizowanych i przemysłowych przed skutkami powodzi. Modernizacja usprawni również odprowadzanie nadmiaru wody z obszarów zalewowych podczas intensywnych opadów i wezbrań.
Z efektów projektu skorzystają mieszkańcy Bierunia (w tym Bierunia Starego), Czarnuchowic, Jedliny w gminie Bojszowy oraz części Tychów. Inwestycja obejmie również obszary rolnicze, a ochrona będzie szczególnie istotna dla strategicznych obiektów, takich jak zakład produkcyjny Stellantis czy oczyszczalnia ścieków.
Kompleksowe prace dla bezpieczeństwa regionu
Zakres inwestycji wykracza poza modernizację samych wałów. Projekt uwzględnia także przebudowę przepustów, dostosowanie infrastruktury wodociągowej, kanalizacyjnej, deszczowej i energetycznej, budowę rowów odwadniających, systemów drenażowych, a także wykonanie zjazdów i przejazdów przez obwałowania. Dzięki temu przedsięwzięcie ma charakter kompleksowy i wymaga współpracy specjalistów z wielu branż.
Zakres prac w czterech częściach
Część 1 – modernizacja i nadbudowa lewego wału rzeki Wisły w Bieruniu-Czarnuchowicach od ujścia Przemszy (km 0+000 ÷ 1+400) do odcinka w km 1+400 ÷ 3+031 przy ul. Warszawskiej (droga nr 44) wraz z odwodnieniem terenów przywałowych rzeki Przemszy.
Część 2 – przebudowa i nadbudowa lewego wału Wisły (km 5+400 ÷ 7+800) oraz lewego wału Pszczynki (km 0+000 ÷ 0+773) wraz z przebudową infrastruktury na odcinku od ujścia Gostynki do nasypu kolejowego w Jedlinie (gmina Bojszowy).
Część 3 – odbudowa i przebudowa obwałowań rzeki Mleczna w Bieruniu Starym (km 1+900 ÷ 4+350), od mostu kolejowego przy ul. Chemików do mostu przy ul. Turyńskiej.
Część 4 – przebudowa i odbudowa obwałowań rzeki Gostynki: lewy wał (km 4+200 ÷ 10+620) i prawy wał (km 4+200 ÷ 11+450).
Harmonogram i budżet inwestycji
Do 21 października trwa przyjmowanie zapytań od oferentów zainteresowanych realizacją inwestycji. Przewidziano możliwość składania ofert częściowych. Całkowita szacunkowa wartość prac wynosi 301,19 mln zł. Czas realizacji poszczególnych części wyniesie:
- 12 miesięcy dla części 1,
- 24 miesiące dla części 2 i 3,
- 36 miesięcy od zawarcia umowy dla części 4.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
