
Czym wyróżnia się maurzycki most
Most w Maurzycach, liczący 27 m długości i 6,8 m szerokości, na niewielkiej rzece Słudwi opodal Łowicza (trasa Warszawa – Poznań), to absolutny unikat inżynierii drogowej. Pierwszy na świecie spawany most drogowy projektu wybitnego polskiego inżyniera, prof. Stefana Bryły.
Konstrukcja, która powstała w 1928 roku, była prawdziwą rewolucją techniczną na owe czasy, budząc podziw inżynierów z całego świata, którzy tłumnie przyjeżdżali zwiedzać nowy obiekt. Dzięki rozwiązaniom prof. Bryły (spawanie w miejsce powszechnego wówczas nitowania), udało się zmniejszyć masę konstrukcji z 70 do 56 ton. Dla gospodarki rozwijającego się kraju oznaczało to niebywałe oszczędności zarówno materiałów, jak i czasu.
Przeprawa została poważnie uszkodzona podczas II wojny światowej. Po wojnie została wyremontowana i służyła kierowcom do późnych lat 70., kiedy ze względu za zbyt małą przepustowość została wycofana z eksploatacji. Dziś można ją oglądać, podróżując tzw. „starą trasą” z Warszawy do Poznania (DK92). Usytuowana jest ok. 4 km za Łowiczem, jadąc w kierunku Poznania.
Wspólna inicjatywa
Inicjatywę ZMRP i GDDKiA polegającą na umieszczeniu mostu na liście światowego dziedzictwa UNESCO w pełni popiera Łódzki Wojewódzki Konserwator Zabytków, co jest z pewnością dużym ułatwieniem. Wniosek wraz z uzasadnieniem musi trafić do Generalnego Konserwatora Zabytków, a następnie, po uzyskaniu opinii Narodowego Instytutu Dziedzictwa, przedstawiony zostanie Radzie Ochrony Zabytków, skąd trafi na ręce Prezydenta RP. Kolejnym krokiem będzie doprowadzenie do wpisania go na listę UNESCO.
Warto zaznaczyć, że na Listę Pomników Historii Prezydenta RP trafił jak dotąd zaledwie jeden most – w Ozimku na Małej Panwi.