– Bardzo ważnym uzupełnieniem komunikacyjnym Stalowej Woli przy tak innowacyjnej i szybko rozwijającej się strefie gospodarczej jest powstanie lotniska o charakterze biznesowym. Po wielu miesiącach analizy przestrzennej, rozeznania rynku oraz zgodności z obowiązującymi przepisami lotniczymi podjęliśmy decyzję o rozszerzeniu pierwotnych założeń remontu lotniska w Turbii. Powstanie koncepcja nie tylko modernizacji, ale także rozbudowy tego lotniska. Najważniejszymi częściami projektu są pas startowy o powierzchni sztucznej, długości 1350 metrów wraz z drogami kołowania samolotów, nowoczesne systemy nawigacyjne, lądowisko dla śmigłowców oraz cała infrastruktura towarzysząca wraz z zapleczem hotelowym. Prace koncepcyjne pozwolą nam wykonać kolejne kroki, którymi będą opiniowanie przedstawionych założeń w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, prace projektowe oraz poszukiwanie środków na realizację tego zadania. Działamy na terenie gminy Zaleszany, w miejscowości Turbia, ale teren lotniska jest w dyspozycji Miasta Stalowej Woli na podstawie wieloletniej umowy. Lotnisko, które jest położone bezpośrednio przy planowanym przebiegu drogi ekspresowej S74 nabiera zupełnie nowego znaczenia, a cały system komunikacyjny, który tworzymy od lat w Stalowej Woli byłby niepełny bez nowoczesnego lotniska, które jest w stanie przyjąć większe samoloty biznesowe, a tym samym zdecydowanie podnieść renomę Miasta i regionu – zaznaczył Lucjusz Nadbereżny, Prezydent Miasta Stalowej Woli.
Zakres zamówienia obejmuje budowę drogi startowej o nawierzchni sztucznej (ok. 1350 m x 30 m) wraz z drogą kołowania, przedstawienie minimum dwóch różnych wariantów samolotu referencyjnego, którego ACN będzie determinować nośność drogi startowej (DS) i drogi kołowania (DK), a także płyty postojowej, przedłożenie szacunkowych kosztów dla każdego z zaproponowanych rozwiązań, w celu optymalizacji wartości inwestycji, modernizację istniejącego pasa startowego o nawierzchni trawiastej do realizacji zadań szybownictwa sportowego, przedstawienie koncepcji drenażu oraz odwodnienia dla całej infrastruktury lotniska, modernizację istniejących hangarów wraz z wyznaczeniem wydzielonej części warsztatowej oraz koncepcję możliwości budowy nowych obiektów hangarowych wraz ze wskazaniem ich lokalizacji i potencjalnego przeznaczenia, budowę stacji paliw wraz z urządzeniami towarzyszącymi – przeznaczonej do stacjonarnego tankowania samolotów, wydzielenie płyty izolowanego stanowiska postojowego samolotów, lądowisko dla śmigłowców, parking dla samochodów osobowych, budowę niezbędnej infrastruktury technicznej, tj.: dróg, sieci technicznych itp. zgodnie z zachowaniem norm i standardów obowiązujących w branży lotniczej, zmianę sposobu użytkowania istniejącego budynku portu lotniczego w zakresie wydzielenia w nim części hotelowej. Ponadto należy uwzględnić modernizację sali szkoleniowej, pomieszczeń dla obsługi administracyjnej oraz technicznej. Budynek musi być dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych wraz z zaproponowaniem liczby pokoi, konfigurację, standard oraz przeznaczenie poszczególnych pomieszczeń, wskazanie optymalnego systemu nawigacyjnego, umożliwiającego precyzyjne przeprowadzanie operacji lotniczych, oszacowanie kosztów nakładów inwestycyjnych w zakresie niniejszego opisu przedmiotu zamówienia z pominięciem budynku portu lotniczego oraz hangarów, a także późniejszych kosztów eksploatacyjnych, wskazanie optymalnego połączenia lotniska z węzłem projektowanej drogi S74 Opatów – Nisko wraz z jego opisem i szkicem, ogrodzenie terenu lotniska, koncepcję lotniczego toru modelarskiego, sporządzenie wykazu podstaw prawnych oraz spisu procedur mających na celu uzyskanie wszelkich wymaganych pozwoleń do prawidłowego funkcjonowania lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji i docelowym kodzie ICAO 3C, wykonanie badań w celu określenia nośności podłoża gruntowego na przedmiotowym lotnisku pod kątem spełnienia założonych wymagań nośności ACN/PCN oraz przedstawienie opinii dot. zaproponowanych rozwiązań konstrukcyjnych dla planowanej utwardzonej drogi startowej.
Koncepcja powinna zawierać część graficzną: koncepcję planu zagospodarowania lotniska w skali 1:5000, plan ograniczeń wysokości zabudowy w rejonie lotniska w skali 1:25000 wraz z wykazem przeszkód lotniczych, profil drogi startowej w skalach 1:500/5000, rzuty kondygnacji budynku 1:100 oraz część opisową określającą wprowadzane zmiany na lotnisku zgodnie z wymogami ULC.
Źródło: UM Stalowa Wola, www.pap-mediaroom.pl