2 (77) marzec – kwiecień 2018
Jak wynika z najnowszego raportu firmy eksperckiej SPECTIS Rynek budowlany w Polsce 2018–2025, rok 2017 zamknął się rekordową wartością rynku budowlanego, poprawiając nieznacznie wynik z 2011 r.
Wprawdzie finalne dane za 2017 r. opublikowane będą dopiero pod koniec 2018 r., jednak znając już wstępne wyniki dużych firm budowlanych oraz biorąc pod uwagę trendy w budownictwie jednorodzinnym i niemieszkaniowym, można szacować, że w 2017 r. całkowita produkcja budowlano-montażowa podmiotów budowlanych i niebudowlanych wzrosła realnie o ok. 8%, osiągając poziom 193 mld zł.
Nowy rekord jest nie tylko zasługą bardzo dobrych wyników minionego roku, lecz także efektem doszacowania przez GUS danych za rok 2016 – okazuje się bowiem, że określany jako fatalny dla firm budowlanych 2016 r. ostatecznie zakończył się jedynie dwuprocentowym spadkiem całkowitej produkcji budowlanej. Oznacza to, że środek ciężkości polskiego sektora budowlanego wyraźnie przesunął się z dużych grup budowlanych w kierunku mniejszych i bardziej wyspecjalizowanych podmiotów.
Pomimo trendu wzrostowego, wkład sektora budowlanego w polską gospodarkę jest znacznie niższy niż w okresie przygotowań do Euro 2012. Podczas gdy w latach 2008–2011 wartość rynku budowlanego w stosunku do PKB oscylowała wokół 12%, to w latach 2016–2017 udział ten wyniósł mniej niż 10%. Dzieje się tak, ponieważ w polskiej gospodarce, napędzanej od dwóch lat głównie wydatkami konsumpcyjnymi, powstała znacząca luka inwestycyjna, szacowana na blisko 40 mld zł rocznie. Próba szybkiego zasypania dołka inwestycyjnego realizacją wstrzymanych lub opóźnionych projektów (zarówno publicznych, jak i prywatnych) w połączeniu z ograniczonym potencjałem wykonawczym firm budowlanych prowadzi do spiętrzenia robót i winduje koszty wykonawstwa.
Według raportu firmy SPECTIS, perspektywy dla roku 2018 pozostają bardzo obiecujące we wszystkich trzech segmentach rynku. Rynek budowlany w Polsce po raz pierwszy przekroczy poziom 200 mld zł, co odpowiadać będzie nieco powyżej 10% wartości PKB. Jednak z uwagi na rosnące koszty materiałów i robocizny, realna dynamika rynku może być nieco niższa w porównaniu z 2017 r.
Na temat rynku wodociągowo-kanalizacyjnego rozmawiamy z Tomaszem Fusek, dyrektorem zarządzającym Saint-Gobain PAM w Polsce, który twierdzi, że rozwiązania oferowane przez jego firmę mogą być stosowane w szeroko pojętym przemyśle, a rury z żeliwa sferoidalnego są bardzo odporne mechanicznie. Firma Saint-Gobain PAM ma za sobą 150 lat doświadczeń, ale jej korzenie sięgają aż XVII w. Przedsiębiorstwo Saint-Gobain zostało założone w 1665 r. przez Jeana-Baptiste’a Colberta, ministra finansów Ludwika XIV, który doradzał królowi inwestowanie w szkło. Był to ówcześnie bardzo cenny materiał, a hegemonię w jego produkcji miała Republika Wenecka. Sprowadzanie szkła było kosztowne, dlatego w 1664 r. postanowiono w miejscowości Saint-Gobain pod Paryżem otworzyć własną fabrykę. Jednym z pierwszych zamówień były lustra do sali lustrzanej w pałacu królewskim w Wersalu.
O problemach branży drogowej mówi Barbara Dzieciuchowicz, prezes zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. Pani prezes podkreśla, że Izba ze szczególnym natężeniem działa na rzecz małych i średnich przedsiębiorców budowlanych. Panuje dobry klimat do rozmów i współpracy z wszystkimi podmiotami z branży.
Cztery panele dyskusyjne, 28 prelegentów, prawie siedem godzin dyskusji oraz 11 laureatów prestiżowych statuetek – to w skrócie opisuje, co się działo podczas IX edycji konferencji Infrastruktura Polska & Budownictwo oraz gali rozdania Diamentów Infrastruktury i Budownictwa, która odbyła się 8 lutego 2018 r. w warszawskim hotelu The Westin. Już po raz czwarty Executive Club przyznał statuetki, by uhonorować najlepsze realizacje, projekty oraz przedsiębiorstwa, które w sposób szczególny przyczyniły się do rozwoju polskiej infrastruktury i branży budownictwa.
Ostatnie lata w branży wodociągowo-kanalizacyjnej to okres dynamicznego rozwoju i wdrażania nowych materiałów, urządzeń oraz technologii, które usprawniają zarówno proces budowy, jak i eksploatację infrastruktury związanej z branżą. W ramach VIII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej WOD-KAN-INSTAL, która odbyła się 22–23 listopada 2017 r. w Kielcach Cedzynie, przyznane zostały wyróżnienia oraz statuetki EUREKA w trzech kategoriach: innowacyjny produkt w grupie materiały, innowacyjny produkt w grupie urządzenia, technologia roku. Zapraszamy do zapoznania się z nagrodzonymi rozwiązaniami.
W tym numerze „NBI” szeroko opisujemy projekty związane z infrastrukturą komunikacyjną i kubaturową, inżynierią środowiska. Tematy specjalne dotyczą bezpieczeństwa na drogach, nawierzchni asfaltowych oraz zastosowania pali i mikropali.
Specjalny raport poświęcamy polskiej inżynierii mostowej. Przez ostatnie dwie dekady zbudowaliśmy ponad 2500 mostów i wiaduktów na autostradach i drogach ekspresowych. Nastąpił również szybki rozwój infrastruktury komunikacyjnej w miastach, zwłaszcza po wstąpieniu Polski w 2004 r. do Unii Europejskiej. Trzeba pamiętać, że środki pozyskiwane przez Polskę z UE na modernizację krajowej infrastruktury transportowej znacznie przekraczają pamiętny plan Marshalla, uruchomiony przez USA dla zniszczonych w czasie II wojny światowej krajów europejskich.
Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru.