1 (112) styczeń – luty 2024

Warto się zmieniać, rozwijać i otwierać na nowe możliwości, a nowy rok to doskonały moment na zmiany, szczególnie kiedy mamy rok Smoka w chińskim kalendarzu, który przynosi szczęście. Wraz z 2024 r. zmieniamy się również my!

Od stycznia czasopismo „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” oraz portal NBI.com.pl (dawniej BudownictwoInzynieryjne.pl) ukazują się z nowym logotypem. Ponadto zaprezentowaliśmy nową odsłonę graficzną i funkcjonalną naszego portalu, a jest to zmiana diametralna. Stawiamy na nowoczesne rozwiązania i najwyższą jakość.

Głównym celem wprowadzonych zmian jest wzmocnienie wizerunku i przekazu przez spójność wersji papierowej i cyfrowej, dostosowanie do rozwijającej się technologii oraz oczekiwań czytelników i klientów.
Zmiana logo koreluje z naszymi dotychczasowymi celami, jakimi są bogactwo aktualnych tematów, duża wartość merytoryczna tekstów i rzetelność dziennikarska. Na swoich łamach nadal będziemy prezentować tematy ze wszystkich obszarów inżynieryjnej sztuki budowlanej, osiągnięcia inżynieryjne, kluczowe projekty budowlane i pośredniczyć w przekazywaniu wiedzy od ekspertów z branży. Wciąż chcemy Państwa inspirować do budowania lepszej przyszłości.

Tematem noworocznego wydania „NBI” jest bezpieczeństwo jako priorytet nowoczesnego budownictwa. Bezpieczeństwo w budownictwie nie jest już postrzegane jedynie w kontekście obowiązywania zasad bhp na placu budowy. To niemal odrębna branża, wspomagana przez nowoczesne technologie i rozwiązania projektowe. Coraz częściej inwestorzy stawiają wykonawcom konkretne wymagania w zakresie bezpieczeństwa zarówno pracowników, jak i przyszłych użytkowników infrastruktury. Bezpieczeństwo w budownictwie przyjmuje wymiar holistyczny – same przedsięwzięcia mają służyć ludziom i zapewniać im komfort życia bez obaw o jutro.

Raport wydania jest poświęcony tunelom drogowym i kolejowym. Stanowią one kluczowy element zrównoważonych sieci transportowych. Polska gospodarka jest jedną z najszybciej rozwijających się w Europie. Niesie to za sobą wzrost liczby miejsc pracy, a więc i poprawę poziomu życia przeciętnego Polaka, czego konsekwencją jest znaczne zwiększenie nie tylko zajętej przestrzeni naziemnej, przeznaczonej pod budowę nowych przestrzeni komercyjnych i mieszkalnych, ale również przyrost liczby pojazdów na drogach. Z tego względu w polskiej infrastrukturze drogowej i kolejowej coraz częściej korzysta się z możliwości, jakie daje budownictwo podziemne. Inwestycje tunelowe to nie tylko przedsięwzięcia zwiększające przepustowość ruchu, lecz także dbałość o ekologię dzięki mniejszej ingerencji w środowisko naturalne. Temat wydania i raport uzupełniają artykuły firm prezentujących swoje osiągnięcia.

Polecam wywiad z Björnem Ischebeckiem, CEO, Friedr. Ischebeck GmbH, który opisuje, jak system samowiercący zrewolucjonizował rynek geotechniczny. System ten wynalazł jego ojciec Ernst Ischebeck. Miał już doświadczenie w formowaniu gwintu na rurze i w portfolio firmy nieco zbliżone produkty, ale dopiero kontakt z segmentem geotechnicznym oraz zrozumienie potrzeb tej grupy klientów doprowadziły do odkrycia, że zastosowanie gwintowanych żerdzi rurowych jako elementu wiertniczego, a zarazem przewodu płuczkowego i jednocześnie elementu zbrojenia do przenoszenia obciążeń może być korzystnym rozwiązaniem.

Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, oceniając nastroje na rynku, podkreśla, że wszyscy mają nadzieję na jak najszybsze uruchomienie funduszy europejskich. Trudnym społecznie zadaniem będzie opracowanie nowego systemu wnoszenia opłat za korzystanie z infrastruktury, bowiem bezpłatne autostrady nie mają szans się utrzymać. Natomiast tunele powstające w Polsce należą do jednych z najnowocześniejszych w Europie i stosowane są w nich innowacyjne rozwiązania, np. w obszarze bezpieczeństwa.

Chciałbym Państwu również polecić artykuły z jazd testowych, które przeprowadziliśmy specjalnie do „NBI”, Tym razem szczegółowo przyglądamy się samochodom wyjątkowym – Jeepowi Gladiatorowi Overland oraz Alfie Romeo Tonale.

Premiera Jeepa Gladiatora odbyła się w listopadzie 2018 r. Powstał na bazie Wranglera czwartej generacji. Wejście Gladiatora na rynek motoryzacyjny to powrót Jeepa do segmentu pick-upów po prawie 30 latach. Sama nazwa Gladiator funkcjonowała w koncernie już od 1962 r. Warto podkreślić, że nie nawiązuje ona do słynnego filmu Ridleya Scotta, a może jest wręcz odwrotnie…Oficjalny debiut Alfy Romeo Tonale odbył się w lutym 2022 r., projektantem samochodu jest Alexandros Liokis z Centro Stile Alfa Romeo. To pierwszy zelektryfikowany SUV tej marki w klasie C. Jest wyrazem metamorfozy włoskiego producenta.

Na koniec gorąco zachęcam do zapoznania się z całą zawartością czasopisma oraz z odnowionym portalem NBI.com.pl. Jestem ciekawy Państwa opinii i uwag, będę czekał na odzew w formie elektronicznej lub tradycyjnej.

Artykuły z numeru: