REKLAMA
Okładka czasopisma Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, wydanie listopad-grudzień 2025 prezentująca Most nad Sundem

6 (123) listopad – grudzień 2025

1 lipca 2025 r. minęło ćwierć wieku od otwarcia mostu nad Sundem, czyli trwałego połączenia między Danią a Szwecją, które na zawsze zmieniło mapę Europy Północnej. Rocznica ta, uświetniona licznymi wydarzeniami, jak m.in. bieg maratoński z udziałem 40 tys. uczestników, to nie tylko celebracja imponującej konstrukcji, ale przede wszystkim świadectwo sukcesu wizji, która przekształciła dwa oddzielne miasta w jeden zintegrowany i dynamiczny region. Most stał się czymś więcej niż tylko infrastrukturą, jest potężnym symbolem współpracy, wzrostu gospodarczego oraz integracji Skandynawii z resztą kontynentu. Jego sukces utorował drogę kolejnym ambitnym projektom, dowodząc, że odważne inwestycje mogą przynosić wymierne korzyści społeczne i gospodarcze, które daleko wykraczają poza początkowe założenia. Wizytowaliśmy
Øresund Link w październiku tego roku, a o wrażeniach ze zwiedzania obiektu i podróży z naszymi –  partnerami Volvo Car Poland oraz Polską Żeglugą Bałtycką – przeczytają Państwo w tekstach Most nad Sundem – ćwierć wieku inżynierii, integracji i wzrostu, Volvo XC60 T8 – ekologia, komfort i dynamika oraz Promami Polferries w drodze do mostu nad Sundem.

Raport wydania tego numeru „NBI” dotyczy budownictwa drogowego. Rynek wykonawczy infrastruktury drogowej w Polsce znalazł się w punkcie równowagi pomiędzy potrzebą dalszej rozbudowy sieci a koniecznością utrzymania tego, co już powstało. Dekoniunktura, presja kosztowa i ograniczona liczba przetargów hamują tempo realizacji nowych inwestycji, ale długofalowy potencjał branży jest niezaprzeczalny, a rozwój dróg pozostaje jednym z najważniejszych motorów inwestycyjnych państwa.

W numerze publikujemy cztery tematy specjalne. Pierwszy poświęcony jest obiektom inżynierii komunikacyjnej wobec wyzwań klimatycznych. Mosty, przepusty i przejścia dla zwierząt są nieodłącznym elementem współczesnego krajobrazu. Ich obecność na trasach komunikacyjnych wydaje się tak naturalna, że często pozostaje niezauważona. A przecież za każdym z tych obiektów kryje się skomplikowany proces projektowy, wymagający precyzyjnej wiedzy inżynieryjnej, znajomości przepisów prawa i głębokiego zrozumienia uwarunkowań środowiskowych. To konstrukcje, które muszą łączyć funkcjonalność z trwałością, technologię z ekologią i być odporne na coraz bardziej nieprzewidywalne zmiany klimatyczne.

W drugim temacie specjalnym prezentujemy rolę budownictwa podziemnego w zrównoważonym rozwoju przestrzennym miast. Budownictwo podziemne staje się jednym z kluczowych obszarów współczesnej infrastruktury. Umożliwia efektywne wykorzystanie przestrzeni, minimalizuje ingerencję w krajobraz i pozwala tworzyć rozwiązania odporne na zmienne warunki środowiskowe. Dzięki rozwojowi technologii inżynieryjnych można realizować złożone konstrukcje w wymagających warunkach gruntowo-wodnych – od tuneli transportowych i obiektów hydrotechnicznych po centra danych i magazyny energii. To właśnie pod ziemią coraz częściej kształtuje się przyszłość nowoczesnych miast i systemów transportowych.

Trzeci temat specjalny opisuje jakość jako podstawę trwałości w budownictwie. Współczesne budownictwo stoi przed wyzwaniem łączenia wysokiej jakości, trwałości i bezpieczeństwa konstrukcji z zasadami zrównoważonego rozwoju. Kluczowe znaczenie zyskują innowacyjne materiały i technologie. Jednak równie istotne jak projektowanie i wykonawstwo pozostaje planowanie prewencyjne oraz systematyczna konserwacja, pozwalające utrzymać infrastrukturę w optymalnym stanie. To właśnie świadome zarządzanie trwałością kształtuje budownictwo przyszłości.

Czwarty temat specjalny przedstawia podtorze i nawierzchnię torową – fundamenty trwałej infrastruktury szynowej. Transport szynowy jest jednym z filarów mobilności XXI w. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego sieć kolejowa w Polsce liczy ponad 19 tys. km, a w skali Europy długość eksploatowanych torów przekracza 200 tys. km. Wspólnym mianownikiem wszystkich systemów transportu szynowego jest solidne podtorze i odpowiednio zaprojektowana nawierzchnia torowa, które przejmują obciążenia, gwarantują bezpieczeństwo przejazdu i wpływają na komfort podróży.

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia życzę Państwu spokoju, zdrowia, pomyślności, a także wielu inspirujących projektów w nadchodzącym 2026 r.! Wszystkiego dobrego zarówno na budowie, jak i w życiu prywatnym.

Artykuły z numeru:

REKLAMA
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.