2 (17) marzec – kwiecień 2008
Szacuje się, że statystyczny Polak za równowartość swojej pensji przejedzie polskimi autostradami 8700 km rocznie, podczas gdy Portugalczyk i Hiszpan już ponad 20 tys. km, a Francuz aż 36 tys. km.
Opłaty za korzystanie z autostrad w Polsce będą nadal rosły. Już w 2010 r., kiedy zostaną oddane do użytku kolejne odcinki, będziemy płacić o 15% więcej co każde 12 miesięcy. Przyczyną są rosnące koszty budowy. W 2005 r. kilometr autostrady można było wybudować za 5 mln euro, dziś już za 10–12 mln. Rząd zaplanował wybudowanie 900 km płatnych autostrad do 2012 r. Obecnie mamy 236 km takich dróg, to niewiele ponad jedna trzecia naszych autostrad (698 km do końca 2007 r.).
Nie ma pomysłu, jak hamować wzrost tych kosztów. Kapitał prywatny, czy partnerstwo publiczno-prywatne, których wprowadzenie do inwestycji drogowych postulują niektórzy eksperci, nie jest akceptowane przez rząd, zwłaszcza przez współkoalicjanta z PSL. Ludowcy, ustami swego posła Janusza Piechocińskiego z sejmowej Komisji Infrastruktury, podkreślają, że prywatny wykonawca musi na tym interesie zarobić, dlatego takie rozwiązanie będzie nas obciążać w przyszłości. Problem wzrostu kosztów inwestycji dotyczy wielu gałęzi gospodarki. Podobnie dzieje się np. w branży wodociągowej. Mówi o tym w „wywiadzie numeru” Antoni Tokarczuk, wskazując na duży wzrost kosztów realizowanych obecnie inwestycji wodno-kanalizacyjnych. Jak przypomina, słyszy się czasem o pomysłach prywatyzacji i finansowaniu inwestycji wyłącznie ze źródeł komercyjnych, ale nie analizuje się w ogóle wzrostu taryf, który będzie horrendalnie wysoki, gdyż podwyższy go jeszcze sowity zysk od zaangażowanego kapitału. Tymczasem czeka nas stały wzrost taryf za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. Wśród wielu przyczyn takiego stanu rzeczy wymienia się także m.in. coraz to nowe podatki i opłaty pośrednie.
Branża wodociągowa przeprowadza obecnie ogromne inwestycje, które w krajach nie mających takich jak Polska zapóźnień infrastrukturalnych, realizuje się w ciągu 20–30 lat. Na łamach tego numeru piszemy m.in. o nowych inwestycjach Wodociągów warszawskich, podejmowanych w ramach kompleksowego programu modernizacji technologii uzdatniania wody, a także Wodociągów krakowskich, gdzie rekultywowany jest teren lagun osadowych w oczyszczalni Płaszów.
Wraz z nadejściem wiosny, a więc i sezonu budowlanego, warto powrócić do tematu budowy obwodnicy Augustowa. Na początku 2008 r. rozpoczęły się w Warszawie obrady „okrągłego stołu” do wypracowania ostatecznego kształtu przeprawy przez Rospudę. Minął ponad rok od czasu, gdy podpisano umowę z generalnym wykonawcą obwodnicy; czy nastąpił postęp na placu budowy, dowiedzą się Państwo czytając aktualny numer „NBI”.
Uwadze Państwa chciałbym również polecić artykuł na poświęcony rapaczom chmur w Chinach. Artykuł ten kolejny raz dowodzi, że „nowy świat” leży dziś w Azji.
Zapraszam do lektury!