4 (79) lipiec – sierpień 2018
Premier Mateusz Morawiecki podpisał program Mosty dla Regionów, finansujący przygotowanie dokumentacji oraz budowę przepraw mostowych, który będzie realizowany w latach 2018–2025. Powstaną mosty przez Wisłę, Odrę, Bug, Narew, Pilicę i Wartę, w miejscach, gdzie są długie odcinki rzek bez mostów. Ma to kosztować budżet 2,3 mld zł.
Za realizację programu odpowiada Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i wojewodami. Budowa i modernizacja odcinków dróg samorządowych wraz z mostami zostanie dofinansowana z przygotowywanego w Ministerstwie Infrastruktury Funduszu Dróg Samorządowych.
Beneficjantami programu będą jednostki samorządu terytorialnego zarządzające drogami, w ciągu których mają powstać przeprawy mostowe kwalifikujące się do wsparcia z programu. Wskazano 22 priorytetowe obiekty. Możliwe będzie także dofinansowanie innych niż rekomendowane w programie, które zostaną zgłoszone przez samorządy. W ramach programu będą budowane mosty na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Wsparcie obejmie budowę drogowej przeprawy mostowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz nadzór inżynieryjny. Dofinansowanie wyniesie ok. 80%, a minimalny wkład własny samorządów to 20–25%.
Jak wynika z publikowanego w tym numerze „NBI” raportu firmy badawczej Spectis, zatytułowanego Rynek budowlany w Polsce 2018–2022 – analiza 20 największych miast, wśród miast, w których w najbliższych latach należy oczekiwać przyspieszenia inwestycyjnego w segmencie inżynieryjnym, na szczególną uwagę zasługują Gdańsk i Szczecin. Dodatkowo do aglomeracji, na terenie których w najbliższych latach realizowane będą duże projekty inżynieryjne, zaliczyć można Warszawę i Kraków.
Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce prezentuje na naszych łamach raport Rynek betonu mocno na plusie. Analizy ekonomiczne wskazują, że wzrost gospodarczy Polski w 2018 r. może przekroczyć 4%. Jednym z jego filarów jest budownictwo mieszkaniowe i infrastrukturalne. Jednocześnie nadal utrzymuje się trend wzrostowy na rynku sprzedaży materiałów budowlanych, w tym betonu towarowego.
Polecam również relacje z budowy infrastruktury drogowej. Pierwsza dotyczy budowy drogi S7 Gdańsk (A1) – Elbląg (S22) odcinek Koszwały (DK7, węzeł Koszwały) – Elbląg (z węzłem Kazimierzowo), zadanie 1. Koszwały – Nowy Dwór Gdański oraz zadanie 2. Nowy Dwór Gdański – Kazimierzowo. To jedno ze strategicznych przedsięwzięć dla województwa pomorskiego. Pierwsze samochody pojadą nową trasą w październiku 2018 r.
W drugim artykule prezentujemy budowę autostrady A1 węzeł Pyrzowice – koniec obwodnicy Częstochowy. Całość powstającej autostrady A1 między Tuszynem (woj. łódzkie) a Pyrzowicami (woj. śląskie) została podzielona na dziewięć odcinków realizacyjnych. Postępowania na wybór wykonawców czterech odcinków betonowej autostrady A1 między Częstochową i Pyrzowicami o łącznej długości 56,9 km prowadzono od marca 2014 r. Odcinki F–I od Częstochowy do Pyrzowic powstają od 2015 r. Planowane oddanie do ruchu wszystkich czterech odcinków autostrady A1 to połowa 2019 r.
Budowę dróg betonowych w Polsce opisuje koncern PORR, który został utworzony w 1869 r. w Austrii. Grupa, licząca obecnie ponad 16 tys. pracowników, jest jednym z wiodących przedsiębiorstw budowlanych w Europie. W artykule przedstawiono proces technologiczny wykonania nawierzchni betonowej na przykładzie kończącej się właśnie realizacji przebudowy DK8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Poręba – Ostrów Mazowiecka. Ten odcinek drogi ekspresowej ma ponad 16 km długości.
Metody wzmacniania podłoża gruntowego są stale rozwijane. Ponadto poprawia się jakość robót i możliwości ich kontroli, co umożliwia zwiększanie zakresu ich stosowania. Wybór konkretnego rozwiązania zawsze muszą jednak poprzedzać wyczerpujące, dostosowane do konkretnych potrzeb badania gruntu. A ponieważ do wzmacniania podłoża używane są specyficzne metody i procesy, to ich programowanie, projektowanie oraz prowadzenie i kontrolowanie wymagają odpowiedniej wiedzy i doświadczenia – zagadnienie stabilizacji podłoża gruntowego jest w bieżącym numerze czasopisma tematem specjalnym.
18 i 19 kwietnia 2018 r. w Cedzynie koło Kielc odbyła się VIII Międzynarodowa Konferencja Technologie Bezwykopowe No-Dig Poland 2018. Podczas gali już po raz ósmy wręczono nagrody Expert firmom z branży technologii bezwykopowych za innowacyjność ich produktów i technologii z zakresu budowy i odnowy sieci podziemnych. Obszerną relację znajdą Państwo w środku numeru.
Zachęcam do zapoznania się z całym czasopismem i życzę udanego – spokojnego urlopu!
Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI”.