REKLAMA

4 (25) lipiec – sierpień 2009

Deficyt budżetowy w 2009 r. będzie aż o jedną trzecią wyższy od zakładanego i wyniesie 27,18 mld zł. Największe różnice w przewidywanym poziomie dochodów państwa w stosunku do ustawy budżetowej na 2009 r. wystąpią w podatku VAT, co wynika ze spadku popytu indywidualnego na dobra i usługi, oraz podatku CIT – jako rezultat pogorszenia się kondycji finansowej firm. Wydaje się więc, że podwyżka podatków w 2010 r. jest nieunikniona, zwłaszcza że w przyszłym roku należy liczyć się z możliwością załamania się rynku inwestycji oraz eksportu, a sukcesem będzie osiągnięcie prognozowanego 0,5% wzrostu PKB (dla porównania, w 2008 r. 4,9%).

Do takiego rozwoju wypadków sytuacji trzeba dobrze się przygotować. Tymczasem tegoroczne doświadczenia trudno oceniać pozytywnie. Błędne oszacowanie wysokości deficytu spowodowało zamieszanie w planowanych oszczędnościach. Rząd pospiesznie tnie te wydatki, które nie wymagają zmiany ustawy budżetowej, a sama nowelizacja ustawy jest bardzo spóźniona. Dobrze ilustruje to przykład z branży budownictwa drogowego. Nowela ma usankcjonować m.in. 9,7 mld zł oszczędności wynikających ze zmiany finansowania infrastruktury drogowej. Koszty te, zamiast budżetu, poniesie Krajowy Fundusz Drogowy. Tyle tylko, że środki te trafią do GDDKiA najwcześniej jesienią, podczas gdy z drogowego budżetu wycięto je już zimą. Trudno się więc dziwić, że rządowy program budowy 3 tys. km autostrad i dróg ekspresowych nie jest realizowany.

Ponieważ lato jest tym okresem, w którym planuje się przyszłoroczne wydatki, minister finansów i cały rząd stoją dziś przed wielkim wyzwaniem, jakim jest dobre zaplanowanie budżetu roku 2010. Ma być on niczym dobry fundament, na którym będzie mogła oprzeć się gospodarka. I właśnie, przez pararelę, robotom fundamentowym poświęciliśmy najwięcej uwagi w tym numerze naszego pisma. Bezpośrednią okazją do tego było zorganizowane w Warszawie bardzo interesujące seminarium Fundamenty palowe 2009, w głównej mierze poświęcone doświadczeniom nabytym w trakcie pierwszego etapu budowy Stadionu Narodowego. Zagadnienia technologii fundamentowych podejmują na naszych łamach m.in.: Jakub Sierant z TITAN Polska Sp. z o.o., Andrzej Kulawik z ARCADIS Sp. z o.o. Roman Rogowski i Piotr Franczak z IMB-Podbeskidzie oraz naukowcy: Kazimierz Gwizdała, Maciej Stęczniewski i Ireneusz Dyka. O stanie rynku robót fundamentowych wypowiadają się znani specjaliści tej branży, których opinie prezentujemy w ramach nowego cyklu Loża ekspertów.

W tych trudnych czasach polecam Państwu lekturę artykułu Adama Wysokowskiego pod znamiennym tytułem Most na kryzys – Sydney Harbour Bridge. Przed skutkami kryzysu gospodarczego można się bronić na wiele sposobów, czego przykładem jest działalność PBG SA. Firma ta nie tylko buduje Stadion Narodowy i dwa inne stadiony na Euro 2012, ale przypadł jej w udziale cały gazowy tort – zwyciężyła w najbardziej intratnych przetargach w polskim gazownictwie. Środki na rozwój, w tym nowe akwizycje, pozyskała z przeprowadzonej w czerwcu emisji akcji, która przyniosła 190-milionowy zastrzyk gotówki. O wszystkim tym przeczytają Państwo w wywiadzie udzielonym przez prezesa zarządu PBG SA Jerzego Wiśniewskiego.

Refleksami na temat tego, jak w nowoczesny sposób budować drogi, dzielą się: niemiecki koncern Bilfinger Berger i słowacki Doprastav a.s. Jak zawsze, proponuję również ciekawe artykuły dotyczące branży wodno-kanalizacyjnej, m.in. tekst o trudnościach w rekultywacji lagun osadowych w krakowskiej oczyszczalni ścieków w Płaszowie, budowie półkilometrowego kolektora o średnicy 1,6 m w Warszawie, a także relację z targów WOD-KAN w Bydgoszczy. Piszemy też o innych imprezach targowych i konferencjach, w które obfitował maj i czerwiec, jak m.in. AUTOSTRADA-POLSKA, Awarie budowlane, INFRAEKO 2009, GEOLOGIA 2009, TIL.

Artykuły z numeru:

REKLAMA
REKLAMA