REKLAMA

1 (16) styczeń – luty 2008

Po bardzo politycznym 2007 r., rozpoczynający się 2008 powinien upłynąć w Polsce pod znakiem gospodarki. A nie zapowiada się, że będzie lekko.

Zdaniem ekspertów szczytowy okres koniunktury mamy już za sobą, sytuacja na rynku pracy zmieniła się na tyle, że wynagrodzenia rosną szybciej niż wydajność, nastąpiło też przyspieszenie inflacji, która w grudniu 2007 r. wyniosła już 4%. Do tego dochodzi sytuacja makroekonomiczna – gospodarka amerykańska rozwija się coraz wolniej, a europejska, w tym zwłaszcza niemiecka, gwałtownie zwalnia. Pocieszające jest, że polską gospodarkę wciąż napędzają pieniądze z Brukseli, w sumie do wydania mamy 67 mld euro do 2013 r.

Prawie 1/3 z tej kwoty zostanie wydana na infrastrukturę. Licząc fundusze zarówno unijne, jak i lokalne, całkowita suma środków przeznaczonych na drogi w ciągu sześciu lat dojdzie do 121 mld zł. Pierwsze efekty rozwoju sieci autostrad już widać – wielu inwestorów zdecydowało się na otwarcie fabryk w południowo-zachodniej Polsce, gdzie autostrada A4, prowadząca od niemieckiej granicy do Krakowa (a wkrótce do Rzeszowa), umożliwia łatwą komunikację z Europą Zachodnią. Jak bowiem podkreślają specjaliści – firmy idą za drogami. Rząd chce również modernizować drogi kolejowe i lotniska, w tym zakończyć budowę drugiego warszawskiego terminala, opóźnionego o ponad dwa lata. Nowy minister infrastruktury Cezary Grabarczyk rozpoczął nawet spotkanie z zagranicznymi dyplomatami od przeprosin… za stan lotniska w Warszawie. Zobaczymy w jakim stopniu rząd Tuska wywiąże się ze złożonych obietnic. Zwłaszcza że według przewidywań fachowców od transportu, nawet przy lepszych procedurach Polska będzie w stanie wybudować jedynie ok. 150 km nowych autostrad w ciągu roku.

Jak więc widać, w centrum uwagi pierwszego w 2008 r. numeru „NBI” pozostaje komunikacja drogowa. By jednak choć na chwilę uciec od rodzimych problemów i naszej zapaści cywilizacyjnej w tej dziedzinie, skupiamy się tym razem na rozwiązaniach komunikacyjnych XXI w., znajdując je oczywiście poza Polską. I tak, w temacie numeru piszemy o Shanghai Maglev Train – pierwszym na świecie komercyjnym odcinku kolei magnetycznej. Budowę linii rozpoczęto w 2001 r., a oddano do użytku 2004 r. Pociągi na tej trasie mogą osiągnąć 350 km/h w ciągu 2 minut. Maksymalna prędkość w czasie przewozu pasażerów wynosi 431 km/h. Podczas prób testowych pociąg osiągnął prędkość 501 km/h. Z tym fascynującym tematem doskonale współgra artykuł o nowo budowanym tunelu, który ma połączyć błyskawicznie rozbudowujący się Szanghaj z sąsiadującą wyspą Chongming.

Część zaprojektowanego tunelu (7,47 km) jest realizowana w technologii tunelowania maszyną TBMs, a część, znajdująca się już w obrębie wyspy Changxing, metodą wykopową. Połączenie będzie składało się właściwie z dwóch biegnących równolegle tuneli, o średnicy wewnętrznej 13,7 m. Są one drążone największymi na świecie dwiema maszynami TBMs, o średnicy 15,43 m! Równie oryginalnym przedsięwzięciem inżynierskim, choć o zupełnie innej skali jest kładka… z rur kartonowych, będąca atrakcją dla turystów zwiedzających Pont du Gard, zachowany jeszcze z czasów rzymskich most we Francji. Kładka ta może być wyrazem swoistej ewolucji techniczno-materiałowej, jaka zaszła na przestrzeni dwóch tysiącleci.

Czy podobne dzieła myśli inżynierskiej powstaną kiedyś w Polsce? Trudno powiedzieć. Natomiast już dziś możemy o nich czytać w styczniowo-lutowym numerze „NBI”. Miłej lektury!

Artykuły z numeru:

REKLAMA
REKLAMA