2 (89) marzec – kwiecień 2020

Zdalne budowanie nie istnieje!

30 stycznia 2020 r. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła stan zagrożenia zdrowia publicznego o znaczeniu międzynarodowym, natomiast 11 marca – stan pandemii na świecie. 20 marca rząd RP wprowadził stan epidemii w Polsce z uwagi na rozprzestrzenianie się koronawirusa i masowe zachorowania. Są to działania niespotykane w najnowszej historii świata, w tym Polski.

Koronawirus SARS-CoV-2 (nazywany często koronawirusem COVID-19 od nazwy choroby, którą wywołuje) został wykryty pod koniec 2019 r. w Wuhan w Chinach. Jak powiedział szef WHO, nazwa wirusa została wybrana jako łatwa do wymówienia i nieposiadająca negatywnie etykietującego odniesienia do określonego kraju lub jego mieszkańców. CO w nazwie oznacza koronę, VI – wirus, a D – disease (ang. choroba). Liczba 19 wskazuje na rok jej pojawienia się. Wirus należy do tego samego typu co SARS i MERS i jest przenoszony drogą kropelkową. Na ten moment nie ma skutecznego leku do walki z nim.

Nikt nie wie, jak długo potrwa pandemia i jaki będzie miała wpływ na populację, a także na gospodarkę światową i sytuację ekonomiczną poszczególnych krajów i regionów. Aktualnie są zamykane granice między krajami i w dużym stopniu ograniczony jest handel. Analitycy spodziewają się recesji, załamania rynków finansowych i fali bezrobocia. Świat zmaga się z największym wyzwaniem od czasów II wojny światowej.

Sytuację na polskim (ale nie tylko) rynku budowlanym oddaje komunikat prasowy jednego z głównych generalnych wykonawców w Polsce, w którym możemy przeczytać: „Rozwój choroby w kolejnych tygodniach może wpłynąć na dostęp do części pracowników, zarówno własnych, jak i podwykonawców, i tym samym spowolnienie prac. Krótkoterminowo spodziewamy się przerwania łańcucha dostaw zagranicznych na kilku procentach naszych budów i zmniejszenia dostępności pracowników – głównie podwykonawców i pochodzących z zagranicy. Obecna sytuacja, w miarę negatywnego rozwoju, może wpłynąć na terminowość realizowanych budów, o czym informujemy na bieżąco naszych klientów. Jeżeli obecny stan utrzyma się długoterminowo, będzie to wpływać negatywnie na wszystkie budowy i tempo produkcji budowlanej w Polsce. Zdalne budowanie nie istnieje. Wymaga zaangażowania ludzi, sprzętu i materiałów. Dlatego koncentrujemy się na działaniach zapewniających bezpieczeństwo pracowników, a jednocześnie nieprzerwaną realizację wszystkich kontraktów budowlanych”.

Ograniczenia życia publicznego, wprowadzone, aby zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa, mają ogromny wpływ na operacje budowlane. Można jedynie dostosować się do poleceń administracji, a szczególnie do ograniczonego kontaktu między sobą i w wielu przypadkach pracy typu home office. W tej sytuacji, czekając na dalszy rozwój wydarzeń i poddając się izolacji, zapraszamy do lektury naszego czasopisma, do którego dostęp elektroniczny będzie teraz bezpłatny przez Web kiosk oraz kioski w apple store i google play. Dotyczy to również wybranych numerów archiwalnych.

3 marca 2020 r. w hotelu The Westin Warsaw odbyła się XI edycja konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo, zorganizowana przez Executive Club. Zwieńczeniem wydarzenia była wieczorna gala rozdania Diamentów Infrastruktury i Budownictwa dla najbardziej wyróżniających się podmiotów w branżach. Kim są laureaci, dowiedzą się Państwo z lektury tekstu.

21–22 stycznia 2020 r. we Wrocławiu odbyła się zorganizowana już po raz drugi przez Polski Kongres Drogowy – Polski Komitet Narodowy PIARC oraz Oddział GDDKiA we Wrocławiu międzynarodowa konferencja Polskie Forum Tunelowe. Polska jako plac budowy poważnych inwestycji tunelowych budzi duże zainteresowanie zagranicznych ekspertów oraz firm budowlanych i dostawców wyposażenia tuneli.

27 i 28 lutego 2020 r. w Niepołomicach odbyła się II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie i eksploatacji infrastruktury drogowej miast, metropolii i regionów NOVDROG 2020. Szczegółową relację z tego wydarzenia znajdą Państwo w numerze.

Opisujemy także prace budowlane na drogach Małopolski, które prowadzi GDDKiA. Rok 2019 był dla rozwoju sieci dróg krajowych i poprawy bezpieczeństwa w Małopolsce okresem intensywnych prac projektowych i budowlanych. Udostępniony dla ruchu został odcinek S7 Skomielna Biała – Rabka-Zdrój wraz z dwujezdniową DK47 od węzła Zabornia (S7) do Chabówki, a także lewa jezdnia nowego odcinka S7 Lubień – Naprawa. Rozpoczęła się budowa S7 Szczepanowice – Widoma.

Artur Widłak, prezes zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw, specjalnie dla nas ocenia sytuację w branży kruszyw. Związek dostrzega mniejsze zapotrzebowanie na kruszywa, m.in. dlatego, że kilka kontraktów czeka na kontynuację po zerwaniu umów z wykonawcą. Mniejsze zapotrzebowanie widać także w obszarze transportu kolejowego. O ile w 2018 r. był problem z przewozem kruszyw, o tyle teraz przewoźnicy sami pytają, czy nie potrzeba czegoś przetransportować. Rok 2018 był generalnie bardzo dobry dla rynku kruszyw. W ubiegłym dało się już zauważyć lekkie spowolnienie. Przyczyniła się do tego m.in. mniejsza aktywność samorządów w zakresie inwestycji liniowych. Popyt na kruszywa nie będzie miał ciągle tendencji wzrostowej, jednak dla branży ważna jest pewnego rodzaju stabilizacja, rozumiana jako możliwość oszacowania wielkości popytu.

Krzysztof Dąbrowiecki przedstawia w pierwszej części swojego artykułu rozwój nowoczesnych mostów wiszących w XIX w. Któż nie słyszał o mostach Golden Gate w San Francisco czy Brooklyn w Nowym Jorku? O tych wyjątkowych ikonach inżynierii, samorzutnie kojarzonych ze swoimi miastami, wielokrotnie opisywanych w książkach, uwiecznianych w filmach oraz na obrazach reprodukowanych w niezliczonych reklamach na całym globie? Obie konstrukcje jako znakomite projekty bijące rekordy długości na trwałe weszły do historii nie tylko budownictwa mostowego, ale stały się także częścią dziedzictwa światowej kultury, fascynując pokolenia pisarzy, malarzy, fotografów oraz miliony turystów.

W numerze prezentujemy ponadto pięć tematów specjalnych: nowoczesne technologie bezwykopowe, bezpieczeństwo w ruchu drogowym, kruszywa w budownictwie drogowym i kolejowym, wzmacnianie gruntu pod drogami oraz nowoczesne systemy szalunków i deskowań.

Na koniec chciałem z przykrością poinformować, że w związku z panującą sytuacją epidemiczną oraz zaleceniami płynącymi od służb IX Międzynarodowa Konferencja Technologie Bezwykopowe NO-DIG POLAND 2020, zaplanowana na 22–24 kwietnia 2020 r., została przesunięta na jesień 2020 r. O nowym terminie konferencji zostaną Państwo poinformowani najszybciej, jak będzie to możliwe.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI”.

Artykuły z numeru: