4 (19) lipiec – sierpień 2008
Lato w pełni i większość z nas już odpoczywa albo ma w planach wakacyjny wyjazd. Od kilku lat po dobrą pogodę i różne atrakcje Polacy wyjeżdżają na południe Europy.
Jak wynika z badań, także i w tym roku najpopularniejszym kierunkiem letnich podróży są kraje basenu Morza Śródziemnego. Najwięcej Polaków spędzi urlop we Włoszech i Hiszpanii.
To dobrze, że akurat Hiszpanię tak bardzo polubili Polacy. Zapewne nie tylko za piękne plaże i gwarantowane słońce. Również za możność szybkiego poruszania się po kraju wygodnymi autostradami, których w Hiszpanii jest najwięcej w Europie, za świetnie zorganizowaną sieć nowoczesnej kolei, za wspaniałe mosty. Słowem za to, czego sami w kraju nie mamy, a co chcielibyśmy posiadać.
Jeżeli mecze piłkarskie, używając języka naszych komentatorów, mogą wyzwolić wśród piłkarzy „sportową złość”, to chciałbym, aby widok nowoczesnej Hiszpanii wyzwolił w nas „infrastrukturalną złość”, której efektem będą autostrady, szybka kolej, nowoczesne rozwiązania komunikacyjne. Przykład Hiszpanii, która przed przystąpieniem do Unii Europejskiej w 1986 r. była bodaj bardziej zapóźniona gospodarczo niż Polska w 2004 r. pokazuje, jak można zmienić kraj za życia raptem jednego pokolenia. Hiszpanie wykorzystali szansę, jaką dała im zjednoczona Europa. Forpocztą zmian w Polsce niech będzie nowo budowany tunel w Lalikach. Czy jego powstanie będzie przełomem w podejściu do budownictwa tunelowego, które od dawna nie może zaistnieć w planach rozwojowych infrastruktury w Polsce? Przy okazji tej inwestycji przedstawiamy szerzej jej wykonawcę, słowacką firmę Doprastav, która wyrasta na najszybciej rozwijający się holding budowlany w naszej części Europy.
W wakacyjnej edycji naszego magazynu pokazujemy prawdziwe perły sztuki inżynierskiej, jak m.in. ponadsiedmiokilometrowy most łączący San Francisco z Oakland, który po zakończeniu trwającej obecnie rozbudowy i modernizacji stanie się jeszcze wygodniejszy i bezpieczniejszy. Zbudowany w 1936 r. do dziś imponuje swoją wielkością. Most ten powstał o 43 lata później niż most Fordoński w Bydgoszczy, który w chwili swego powstania (1893) był awangardą ówczesnej techniki. Niezwykłą historię jego budowy przestawiamy w numerze.
Szczególnie gorąco polecam Państwu dwa bardzo interesujące wywiady: z Dariuszem Blocherem, prezesem zarządu Budimeksu Dromeksu, największej polskiej spółki budowlanej oraz z prof. Antonim Tajdusiem, rektorem AGH, jednej z największych i najlepszych uczelni technicznych w Polsce. Choć pierwszy z naszych rozmówców jest praktykiem, a drugi teoretykiem, to wnioski płynące z tych rozmów są zbieżne: aby Polska rozwijała się szybciej, konieczne jest lepsze wykorzystanie potencjału polskich firm i specjalistów. Nie będzie to możliwe bez likwidacji barier administracyjnych i prawnych, a także zmiany mentalności administracji. Okazuje się bowiem, że nie zawsze brak pieniędzy jest przyczyną marazmu, np. budowa autostrad w Polsce zwolniła z powodu spadku liczby przetargów. Nie są ogłaszane, ponieważ nie zostały przygotowane.
Życzę ciekawej lektury!