REKLAMA

2 (11) marzec – kwiecień 2007

Spór o budowę obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy podzielił Polaków na dwa zwalczające się obozy.

W ferworze walki wyciągane są najcięższe armaty: mieszkańcy Augustowa zarzucają zielonym ekoterroryzm, a ci z kolei kreślą wizję przyrodniczej klęski i straszą 20 milionami euro kary, którą może nałożyć na Polskę Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

Nie nam sądzić, czy w rejonie Augustowa są lepsze, czyli mniej wartościowe przyrodniczo tereny, przez które można by wytyczyć tę drogę. Co ciekawe, sam minister środowiska Jan Szyszko zamiast estakady wolałby przeciąć torfowisko tunelem. Jednak takie rozwiązanie również zostało oprotestowane, tyle że wcześniej. Pytanie kiedy, i czy w ogóle, wykonawca inwestycji Budimex Dromex wejdzie na teren budowy z ciężkim sprzętem, pozostaje bez odpowiedzi. A czy znajdą się alternatywne warianty?

Jeśli nawet, to są powody do obaw, że wówczas gdzie indziej wybuchną protesty. Być może nie w tak spektakularnej oprawie, jak w Dolnie Rospudy, ze stanowiskami na drzewach i skomplikowanym systemem przejść linowych między konarami, ale jednak. Sprawa Rospudy jak w soczewce skupia problemy, z jakimi mają na co dzień do czynienia inwestorzy, czyli wszechobecne protesty. Oprotestowana jest w zasadzie prawie każda większa inwestycja. Ludzie chcą mieć drogi i obwodnice, ale wykluczają, by powstały koło ich domów.

Wiele emocji i kontrowersji wzbudza choćby planowana budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy, przeciwko jej przebiegowi przez Wesołą protestowały m.in. władze tej dzielnicy. Teraz z kolei, gdy zmieniono plany i dwujezdniowa droga ma biec przez Halinów, akcję protestacyjną podjęli mieszkańcy Halinowa. Protestowano przeciwko budowie w Warszawie mostu Siekierkowskiego (o liny tego mostu miały się jakoby rozbijać setki ptaków) i mostu Północnego. Lista podobnych przykładów jest długa.

Do takich oprotestowanych inwestycji należy też centrum handlowo biurowe Złote Tarasy. Ale kiedy udało się je zbudować, na otwarcie przyszły tysiące zadowolonych warszawiaków (piszemy o tym w numerze).

Podobnie przez Kraków „przebija się” Krakowski Szybki Tramwaj, choć, jak wynika z analiz, w grodzie Kraka nie uświadczy się inwestycji, przeciwko realizacji której nie zawiązałby się jakiś komitet protestacyjny. O postępach w budowie największej inwestycji komunikacyjnej Krakowa dowiedzą się Państwo z lektury tego numeru „NBI”.

Z inwestycjami liniowymi mamy też do czynienia w gazownictwie, a właśnie ono jest tematem przewodnim numeru. Fakty na temat zasobów, handlu i dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego znajdą Państwo w raporcie Gaz ziemny w świecie, Europie i Polsce, przygotowanym przez wybitnych specjalistów: prof. prof. Stanisława Rychlickiego i Jakuba Siemka z krakowskiej AGH.

O zupełnie nowej formule organizacyjnej spółek wydobywczych PGNiG SA i planach zwiększenia produkcji mówi na naszych łamach Waldemar Wójcik, dyrektor PGNiG SA – Oddział w Sanoku.

„Gazową” tematykę – ze względu na działania Rosji równie palącą i aktualną, jak sprawa obwodnicy Augustowa – podejmujemy także w innych tekstach.

Zapraszam zatem do czytania!

Artykuły z numeru:

REKLAMA
REKLAMA