4 (44) wrzesień – październik 2012
Robiąc codzienny przegląd prasy, natrafiłem ostatnio na informację, która choć jest raczej ciekawostką, to wiele mówi o sytuacji w naszym kraju.
Analiza firmy Press-Service Monitoring Mediów wykazała, że przez tydzień, od 3 do 9 września 2012 r., słowo „pracy” pojawiło się najczęściej, bo aż 133-krotnie, na pierwszych stronach ogólnopolskich dzienników. Występowało częściej niż słowo „euro”, mimo że to ostatnie używane było aż w dwóch znaczeniach – waluty i mistrzostw Europy. Trzecim najczęściej pojawiającym się słowem okazało się „Polska”. Powstanie takiej chmury wyrazów autorzy raportu tłumaczą faktem, że sytuacja na całym europejskim rynku pracy staje się coraz trudniejsza. W Polsce pogarsza się w jeszcze szybszym tempie i jest to jeden z głównych powodów, dla których słowo to pojawiało się aż tak często. Prócz tego występowało w kontekście przemówienia Jarosława Kaczyńskiego, a także zmian w szkolnictwie i Karcie Nauczyciela. Tak częstą obecność tego wyrazu na pierwszych stronach gazet można również tłumaczyć końcem wakacji, który kojarzy się z powrotem do wytężonej pracy. Autorzy puentują dowcipnie, choć nie bez dozy goryczy, że wygląda na to, że pracy w Polsce jest więcej niż nam się wszystkim wydawało, ale niestety w przeważającej mierze tylko w gazetach.
Idąc tym tropem, ale nie aspirując do budowania chmur, mógłbym powiedzieć, że na naszych łamach najczęściej pojawiającym się słowem-kluczem jest „ukończona”, bowiem tematem tego numeru są ukończone właśnie albo będące na ukończeniu inwestycje, efekt ciężkiej i wielomiesięcznej pracy wielu wykonawców i podwykonawców, producentów i dostawców. Kontekst jest jednak chyba bardziej optymistyczny niż w przedstawianym badaniu, odzwierciedlającym tematykę najważniejszych, wyselekcjonowanych informacji przekazywanych ostatnio przez media. Piszemy m.in. o autostradzie A2, a zwłaszcza jej pechowym odcinku C, S7 – Południowej Obwodnicy Gdańska, a z branży wodno-ściekowej o oczyszczalni „Czajka” w Warszawie i Płaszów II w Krakowie, ponadto o tym, jakie inwestycje udało się zrealizować PKP PLK SA w ramach przygotowań do UEFA Euro 2012, oraz że tarcza TBM „Anna” wydrążyła pierwszy z wyznaczonych jej odcinków centralnego odcinka II linii metra w Warszawie.
A zatem ad rem. Z dziedziny drogownictwa polecam Państwu raport na temat budowy autostrady A2 pomiędzy Łodzią (węzeł Stryków) a Warszawą (węzeł Konotopa). Jak wszyscy pamiętamy, odcinek C otwarto 6 czerwca br., zaledwie na dwa dni przed rozpoczęciem Euro 2012, i tylko w stopniu zapewniającym tzw. przejezdność, na co zezwoliła specustawa drogowa. Teraz czeski wykonawca realizuje tam m.in. budowę ekranów dźwiękochłonnych, roboty wykończeniowe na obiektach mostowych, budowę wjazdów awaryjnych oraz wjazdów i wyjazdów MOP, elementów BRD i oznakowania. W czerwcu nie był również w pełni ukończony odcinek A, na którym obecnie wykonywane są prace związane z montażem ekranów akustycznych, dróg dojazdowych i pasa technologicznego. Po zmianach w organizacji ruchu na odcinkach A i C obowiązują ograniczenia prędkości miejscami do 60 km/h. Wykonawcy obu odcinków mają czas na ukończenie budów do 15 października 2012 r. Przypominamy też długą historię tej niezbyt długiej autostrady (niemal 100 km), którą planowano już w latach 30. XX w.
Łódź i Warszawę łączy z Trójmiastem droga ekspresowa S7, której część – Południowa Obwodnica Gdańska – została oddana do użytku przed wakacjami. Odtąd turyści już nie wjeżdżają do centrum Gdańska, ale 10 km przed granicą miasta, w Koszwałach, skręcają wprost na Południową Obwodnicę Gdańska. Dalej szybko i komfortowo jadą w kierunku drogi ekspresowej S6 – obwodnicy Trójmiasta, i kontynuują podróż w kierunku Helu, Władysławowa czy Łeby. Funkcjonalność rozwiązań komunikacyjnych nowego, prawie 18-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 będzie w pełni odczuwalna po ukończeniu prac przy węźle Gdańsk Lipce (skrzyżowanie z drogą krajową nr 91), co jest planowane na koniec października br., oraz uruchomieniu węzła Gdańsk Port (skrzyżowanie z Trasą Sucharskiego w Gdańsku) – pod koniec 2012 r.
W skład nowo ukończonej inwestycji wchodzi 19 obiektów inżynierskich, w tym najdłuższa estakada w Polsce o długości 2780 m. A skoro o mostach mowa, to Czytelnikom zainteresowanym tematyką mostową polecam artykuł dotyczący wymagań stawianych betonowi używanemu do konstrukcji mostowych. Autorki wykazują, że kluczowe znaczenie dla zapewnienia trwałości konstrukcji w długim okresie użytkowania obiektów mostowych ma specyfikacja betonu będąca częścią dokumentacji projektowej. Szczególną wartością tego artykułu jest zestawienie najczęstszych kwestionowanych zapisów występujących w specyfikacjach wraz z ich interpretacją w zakresie składników i właściwości betonu.
Trwa „odliczanie” w branży wodno-ściekowej w związku z koniecznością pełnego wdrożenia do 2015 r. V Ramowej Dyrektywy Wodnej. Oczy zwrócone są na warszawską „Czajkę”. Minął już termin ukończenia modernizacji i rozbudowy tego obiektu. Koszt inwestycji wynosi aż 519 mln €, z czego 62% kosztów kwalifikowanych zostało objętych dofinansowaniem unijnym.
Jednym z ważnych kooperantów modernizowanej „Czajki” jest AMITECH Poland Sp. z o.o., producent rur GRP. Łącznie zainstalowano ponad 20 km rur CFW-GRP FLOWTITE, które zabudowano jako rurociągi do budowy kanalizacji ogólnospławnej sanitarnej oraz jako przewody technologiczne. Na obiektach i pomiędzy nimi wykonano przewody osadowe, technologiczne przy dezodoryzacji oraz kolektory doprowadzające do osadników wstępnych, wtórnych, komory krat, poletka osadowe i WKF-y. Całą tak zbudowaną infrastrukturę połączono rurą DN 2800 z kolektorami dosyłowymi do oczyszczalni.
Nie spoczęły na laurach Wodociągi Krakowskie, które już w 2003 r. przystąpiły do modernizacji i rozbudowy oczyszczalni Płaszów. Podjęcie ryzyka i ogromne parcie na sukces opłaciło się. Oczyszczalnia Płaszów II wraz ze spalarnią kosztowała 85,9 mln €, czyli tyle, ile płacą za budowę oczyszczalni małe miejscowości, w których inwestycje zostały zakontraktowane ostatnio. Firma opracowuje plan inwestycji odwodnieniowych w mieście i apeluje o ustawowe rozwiązanie problemu wprowadzenia opłaty deszczowej.
„Po długim czasie oczekiwania, nasłuchiwania charakterystycznych pisków i trzasków, obserwacji powiększających się pęknięć i wypływającej z nich piany, ok. 12.30 wreszcie odpadł pierwszy fragment ściany i obecni zobaczyli powoli obracającą się tarczę skrawającą maszyny drążącej. Już nie była żółtoczerwona, jaką widzieli ostatnio, podczas jej opuszczania do szybu startowego, ale szara. Milimetr po milimetrze kruszyła konstrukcję ściany i zrywała zbrojenie z włókna szklanego” – czego dotyczy ten sugestywny opis? Oczywiście TBM „Anna”, która 31 sierpnia, po 74 dniach od startu, przebiła się przez ścianę korpusu stacji Rondo ONZ. To pierwsze tego typu wydarzenie na budowie centralnego odcinka II linii metra w Warszawie. Niestety, sukces przyćmiła awaria budowlana w postaci osunięcia się gruntu pod Wisłostradą. O szczegółach piszemy w numerze.
Modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych pomiędzy miastami-gospodarzami UEFA Euro 2012 przedstawia PKP PLK SA. Celem i efektem prac inwestycyjnych było skrócenie czasu przejazdu pociągów w okresie trwania mistrzostw. Zmniejszeniu uległ w bardzo istotnym stopniu czas jazdy pomiędzy Gdańskiem a Poznaniem (o niespełna jedną godzinę w kierunku Gdańsk – Poznań oraz aż o ponad półtorej godziny w przeciwnym kierunku), w relacji Warszawa – Wrocław skrócił się o 26 minut, a w odwrotnej relacji udało się uniknąć wydłużenia czasu jazdy, tak że podróż pociągiem IC z Warszawy do Wrocławia nie przekroczyła pięciu godzin.
Gorąco polecam Państwa uwadze także artykuły problemowe. W jednym z nich prof. Zbigniew Kledyński wyjaśnia, dlaczego do Rejestru Katastrof Budowlanych zgłoszono zaledwie 53 katastrofy obiektów spowodowane przez powodzie i osuwiska w 2010 r. Przyczyną jest nieuwzględnienie w definicji katastrofy budowlanej specyfiki budownictwa wodnego. Profesor formułuje nową, ulepszoną definicję katastrofy budowlanej, zgodną z definicją ustaloną w 1986 r. przez Międzynarodową Komisję Wielkich Zapór. W drugim z rekomendowanych artykułów prof. Adam Podhorecki omawia budowę przepustów i przejść dla zwierząt, podkreślając, że skuteczność ekologiczna tych przejść zależy przede wszystkim od właściwej lokalizacji, doboru odpowiednich parametrów geometrycznych i konstrukcyjnych tych obiektów oraz od ich harmonizacji z przestrzenią krajobrazową. Ta złożona problematyka stwarza wiele kłopotów i nieporozumień tak w procesie projektowania i budowania tego typu obiektów ekologicznych, jak i później – w trakcie użytkowania. By tego uniknąć, decyzje o ich budowie i lokalizacji powinny być poprzedzone złożoną procedurą, której elementy składowe profesor opisuje.
Na zakończenie słowo o jubileuszach firm. 25-lecie działalności świętuje w tym roku firma Remkan z Poznania, która jako pierwsza w Polsce zaczęła stosować do renowacji wodociągów technologię cementowania, natomiast od 10 lat istnieje na rynku firma Titan Polska Sp. z o.o., dostawca technologii dla budownictwa inżynieryjnego w zakresie geotechniki (system iniekcyjnych mikropali, kotew i gwoździ gruntowych Titan), systemów deskowań oraz szalunków wykopowych. Gratulujemy i życzmy wielu udanych realizacji i kolejnych jubileuszy.
Zapraszam do lektury czasopisma.