6 (75) listopad – grudzień 2017
Jak podaje firma PMR w swoim raporcie, który przytaczamy na łamach „NBI” w omówieniu, wzrost kosztów wykonawstwa oraz szybko zapełniające się portfele zamówień firm budowlanych powodują, że intensywna konkurencja cenowa na polskim rynku budowlanym odchodzi w przeszłość. Wzrost cen usług to dla branży budowlanej jedyny sposób na ucieczkę przed nadchodzącą erozją marż. Firmy, które jeszcze tego nie zauważyły, mogą wkrótce zniknąć z rynku.
Aż trzy czwarte największych firm budowlanych działających na polskim rynku deklaruje, że w 2017 r. odczuły wzrost cen materiałów budowlanych. Co więcej, podobny odsetek badanych przedsiębiorstw prognozuje dalszy wzrost cen. Zwyżki cen najbardziej odczuwalne są w przypadku stali, betonu, paliw i asfaltu. Według wskazań respondentów, znaczącym utrudnieniem są także rosnące ceny kruszyw i materiałów termoizolacyjnych.
Publikujemy raport z budowy S7 Lubień – Rabka-Zdrój, gdzie na każdym odcinku wykonawcy próbują sprostać innym wyzwaniom. Na odcinku ok. 16,7 km przebudowywanej zakopianki, w tym 15,83 km drogi ekspresowej S7, oprócz dwukomorowego tunelu o długości 2,06 km, który stanowi 12,3% całej trasy, wybudowanych zostanie 38 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, estakady). Koszt budowy całości odcinka wyniesie ponad 2,105 mld zł.
Na temat rynku gazowego rozmawiamy z Piotrem Woźniakiem, prezesem zarządu PGNiG SA, który jest przekonany, że terminal w Świnoujściu otwiera przed nami nowe możliwości, a połączenie rurociągiem gazowym z Norwegią jest istotnym elementem strategii dywersyfikacji dostaw gazu do Polski.
O betonie i prefabrykacji opowiada Walenty Twardy, dyrektor ds. produkcji firmy Erbud SA. Współczesna technologia wytwarzania betonu towarowego i jego transportu poziomego i pionowego, a także wykonania szalunków zapewnia łatwość kształtowania formy elementów, dzięki czemu nietrudno zindywidualizować projekt. Trzy zasadnicze segmenty działalności Grupy Erbud to budownictwo kubaturowe, przemysłowe oraz inżynieryjno-drogowe.
W Walenstadt w Szwajcarii 16 października 2017 r. bariera przeciwodłamkowa zaprojektowana i wyprodukowana przez szwajcarską firmę Geobrugg AG zatrzymała blok betonowy ważący 25 t i spadający pionowo z wysokości 42 m z prędkością 103 km/h. Siła uderzenia wynosiła 10 tys. kJ. W ten sposób firma Geobrugg po raz kolejny ustanowiła rekord świata w zatrzymaniu największego pod względem tonażu i siły uderzenia bloku skalnego. Na łamach naszego magazynu Czytelnicy mogą przeczytać o tym wydarzeniu oraz zobaczyć film.
Piszemy obszernie m.in. o rozwoju polskiej kolei do 2023 r., trendach dla nawierzchni bitumicznych, przepustach i mostach ekologicznych oraz o technologiach bezwykopowych na sześciu kontynentach.
2016 był rokiem przetargów, 2017 – rokiem podpisywania umów, a w roku 2018 będą już prowadzone duże prace budowlane. Wszystko wskazuje na to, że przyszedł w końcu czas na inwestycje na rynku kolejowym. Zdaniem ekspertów, zaangażowanie PKP PLK SA w ich realizację wygląda obiecująco, a zaawansowanie prac przetargowych jest widoczne.
Mariusz Gajda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, przybliża nam nowe Prawo wodne, uchwalone w lipcu 2017 r., które powstało jako projekt rządowy ustawy, mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Ustawa dotyczy m.in. powołania nowej jednostki – państwowej osoby prawnej Wody Polskie, której zadaniem będzie przejrzyste finansowanie inwestycji w gospodarce wodnej, jak również sprawne pozyskiwanie środków finansowych na te inwestycje, w tym środków pozabudżetowych, oraz uregulowanie kwestii administrowania wodami, w tym władztwo nad przypisanymi jednostkom administracyjnym wodami, sprawowane w imieniu Skarbu Państwa.
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia i zbliżającego się Nowego Roku wszystkim naszym Czytelnikom składam najserdeczniejsze życzenia. Dobrego Roku 2018!