REKLAMA

2 (83) marzec – kwiecień 2019

20 lutego 2019 r. w hotelu The Westin w Warszawie z inicjatywy Executive Club odbyła się jubileuszowa X konferencja Infrastruktura Polska i Budownictwo. Wydarzenie od lat przyciąga uwagę ekspertów z branży. Nie inaczej było podczas tegorocznej edycji.

Uczestnicy konferencji mieli możliwość wysłuchania czterech paneli dyskusyjnych (nowe technologie oraz modernizacja infrastruktury kolejowej, nowe wyzwania dla infrastruktury drogowej, szanse i zagrożenia w rozwoju polskiej infrastruktury, innowacje w budownictwie) oraz dwóch wystąpień gości specjalnych. Zwieńczeniem konferencji była gala wręczenia Diamentów Infrastruktury i Budownictwa, którymi uhonorowano wyróżniające się podmioty w branży. Obszerną relację publikujemy w tym wydaniu „NBI”.

Wodociągi Miasta Krakowa przedstawiają dotychczasowe działania podejmowane w celu ograniczenia kosztów zakupu energii elektrycznej. Przedsiębiorstwo jest producentem energii m.in. przez wykorzystywanie biogazu wytwarzanego w procesie oczyszczania ścieków, za pomocą inteligentnych systemów monitoruje również wskaźniki energochłonności procesów technologicznych produkcji wody oraz pompowania i oczyszczania ścieków, a w ramach grantu naukowo-badawczego finansowanego z NCBR wspólnie z AGH zrealizowało projekt energetycznie pasywnej oczyszczalni ścieków.

Jak podaje firma Spectis w swoim nowym raporcie Firmy budowlane w Polsce 2018–2022, głównymi beneficjantami notowanego w latach 2017–2018 ożywienia inwestycyjnego nie są największe grupy budowlane działające w Polsce, lecz średniej wielkości firmy wykonawcze i podwykonawcze. Mniejsze podmioty są także bardziej aktywne na rynkach zagranicznych. W minionych latach miała miejsce wyraźna zmiana, jeżeli chodzi o strukturę podmiotów realizujących zlecenia zagraniczne – środek ciężkości przesunął się z największych grup budowlanych na mniejsze i bardziej wyspecjalizowane podmioty. Szczegóły znajdą Państwo w artykule.

Piszemy również o nowych rekordach w budownictwie. Krzysztof Dąbrowiecki szczegółowo opisuje morską przeprawę mostową Hongkong – Zhuhai – Makau. Wielomiliardowy projekt połączenia Hongkongu z Makau przeprawą mostową został po raz pierwszy zaproponowany jeszcze w latach 80. XX w. Głównym powodem były ograniczona liczba pracowników i limitowane zasoby naturalne Hongkongu. Pomysł budowy mostu ewoluował przez następnych kilkanaście lat, dając najpierw priorytet budowie nowego lotniska w Hongkongu – Chek Lap Kok na wyspie Lantau – a później budowie szybkiego podziemnego połączenia kolejowego pomiędzy Shanzhen i Hongkongiem. Jednak na początku nowego milenium wraz z dynamicznym wzrostem ekonomicznym i dla większej integracji obszaru zatoki władze lokalne Hongkongu, Makau i Guangdong, przy akceptacji rządu centralnego w Pekinie, powróciły do planu połączenia brzegów zatoki. Po pięciu latach studiów i negocjacji w 2008 r. trzy strony uzgodniły projekt przeprawy morskiej i sposób finansowania tej inwestycji. Budowę mostu Hongkong – Zhuhai – Makau (HZMB) rozpoczęto pod koniec 2009 r., a uroczyste otwarcie nastąpiło po dziewięciu latach, 24 października 2018 r.

Jesteśmy także obecni na budowie S2 Południowej Obwodnicy Warszawy: węzeł Puławska – węzeł Lubelska. Ten projekt jest z pewnością jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji ostatnich lat. Co więcej, trasa planowana była już od lat 70. XX w. jako część autostrady A2 wschód – zachód. Południowa Obwodnica Warszawy na odcinku węzeł Puławska – węzeł Lubelska to 18,5 km drogi ekspresowej, której realizacja została podzielona na trzy zadania.

W numerze publikujemy tematy specjalne. Dotyczą one rur, kruszyw do budowy dróg i wzmacniania podłoża w drogownictwie, wpływu domieszek i dodatków na poprawę cech betonu oraz wybranych czynników wpływających na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

I tak, szybkie tempo rozwoju procesów budowlanych zmusza do poszukiwania nowoczesnych i trwałych rozwiązań materiałowych i konstrukcyjnych. Rury, stanowiąc kluczowy element infrastruktury technicznej, w rezultacie tego rozwoju zyskują nowe obszary zastosowań, stają się bardziej uniwersalne i niezawodne, a wybór dostępnych rozwiązań jeszcze nigdy nie był tak szeroki.

Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez ludzkość niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, stale rośnie. Kruszywa są używane jako materiał konstrukcyjny lub tworzący strukturę konstrukcyjną, wypełniacz i materiał pomocniczy w różnych procesach technologicznych. Według szacunkowych danych, roczne światowe zużycie kruszyw przekracza już 40 mld t, w tym ok. 3 mld t w krajach UE. W tym numerze przedstawiamy rodzaje i zastosowanie kruszyw w budownictwie drogowym.

Wzmocnienie podłoża gruntowego jest szczególnie odpowiedzialnym zadaniem z uwagi na ogromne koszty oraz problemy techniczne, jakie niesie za sobą popełnienie błędu na etapie projektowania lub wykonawstwa. Każde z dostępnych rozwiązań cechuje się określonymi właściwościami, a wybór odpowiedniej techniki powinien uwzględniać specyficzne warunki terenowe i potrzeby projektu.

Synergia pomiędzy betonem a chemią budowlaną jest oczywista – oba te obszary są ze sobą nierozerwalnie połączone, co znajduje odbicie w ich dynamicznym rozwoju. Ulepszanie właściwości betonu dla sprostania nowym potrzebom rynku i coraz trudniejszym wyzwaniom nie byłoby możliwe bez wprowadzenia modyfikatorów, wśród których najbardziej spektakularne efekty osiągnięto dzięki domieszkom. W rozwoju technologii betonu nie można pominąć także dodatków.

Z ogromnym smutkiem i żalem zawiadamiam, że 6 marca 2019 r. zmarł po krótkiej i ciężkiej chorobie dr inż. Wojciech Grodecki, wieloletni pracownik naukowy Zakładu Geotechniki i Budowli Podziemnych w Instytucie Dróg i Mostów na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Wybitny specjalista w zakresie budownictwa tunelowego, twórca specjalności budowle podziemne na Politechnice Warszawskiej, wspaniały dydaktyk, inżynier, praktyk. Dzięki Jego inicjatywie Polska w 1978 r. została członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Budownictwa Tunelowego i Przestrzeni Podziemnej ITA-AITES, w którym reprezentował nasz kraj do 2008 r. Był wieloletnim przewodniczącym Podkomitetu Budownictwa Podziemnego Polskiego Komitetu Geotechniki, członkiem zarządu Polskiego Komitetu Geotechniki. W imieniu Redakcji i własnym składam Rodzinie najszczersze kondolencje.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI”

Artykuły z numeru:

REKLAMA

REKLAMA