2 (23) marzec – kwiecień 2009
Nie ma recepty na kryzys gospodarczy, nie znajdują jej nawet bogate kraje Zachodu.
W nas uderzył tym boleśniej, że jeszcze do końca 2008 r. rząd zapewniał, że w Polsce nie będzie kryzysu, a złotówka umacnia się. Kiedy premier przechodzi przyspieszony kurs ekonomii, większość Polaków zastanawia się, czy sprawdzą się prognozy ekspertów, według których najgorsze jest dopiero przed nami – w drugiej połowie roku.
I tak szybko, jak topnieją rzesze ludzi mających pracę, tak szybko tracą aktualność różne zapowiedzi i deklaracje. Dotyczy to m.in. infrastruktury drogowej. Wiemy już, że z planu budowy autostrad, i to nawet budowanych z tak szczególnej okazji, jak Euro 2012, nic nie wyjdzie. Autostrada do Warszawy, główne połączenie drogowe na Euro 2012 z Berlina, będzie gotowa dopiero w 2014 r. Z wieloma innymi drogami również nie zdążymy, a w Warszawie nie powstanie na czas druga linia metra. Pod względem komunikacyjnym Euro 2012 może być więc katastrofą. Rząd skupia się teraz na stadionach, bo tylko ich budowa może nas uchronić przed zabraniem nam tych mistrzostw.
Wobec szybko zmieniającej się sytuacji, a raczej ujawniania skrywanych dotąd faktów, np. takich, że wpływy do budżetu maleją już od połowy ub.r., coraz trudniej wierzyć w to, że przygotowania do Euro 2012 uchronią polski rynek budowlany przed zapaścią. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PMR wśród 250 największych firm budowlanych w Polsce, opublikowanego w raporcie Euro 2012 w Polsce i na Ukrainie – planowane inwestycje budowlane, aż 71% ankietowanych przedsiębiorstw liczy na realizację projektów związanych z przygotowaniami do Euro 2012. Projekty te mają być przez najbliższe trzy lata swoistą protezą dla rynku budowlanego, dzięki której sektor jako całość będzie w stanie utrzymać się na nogach. Szersze omówienie tego interesującego raportu znajdą Państwo w artykule analityka rynku budowlanego z PMR Publications Bartłomieja Sosny.
O tym, że żaden projekt stadionowy nie jest obecnie zagrożony, przekonuje w wywiadzie Rafał Kapler, prezes Narodowego Centrum Sportu. Zadaniem kierowanej przez niego spółki jest wybudowanie Stadionu Narodowego w Warszawie. Prace postępują w założonym tempie, a nawet nieco wyprzedzają harmonogram. Generalnego wykonawcę obiektu poznamy 30 kwietnia, a budowa rozpocznie się w maju.
Projektem częściowo związanym z Euro 2012 jest Autostradowa Obwodnica Wrocławia, wielka inwestycja drogowa Dolnego Śląska. AOW liczy ponad 26 km długości i będzie uzupełniona o dwa łączniki pozwalające na włączenie jej do istniejącego układu dróg krajowych. Jednak największym wyzwaniem dla całego przedsięwzięcia będzie budowa przeprawy mostowej przez Odrę nad stopniem wodnym Rędzin, posadowionej na najwyższym w Polsce betonowym pylonie o wysokości 126 m.
Jak zawsze prezentujemy ciekawe realizacje inżynierskie za granicą. Przykładem bardzo udanej inwestycji z zakresu budownictwa podziemnego jest tunel średnicowy pod Lipskiem – City Tunnel Leipzig. Historię mostu wiszącego Carquinez, stanowiącego część transkontynentalnej autostrady I-80 łączącej San Francisco z Nowym Jorkiem, opisuje nasz amerykański współpracownik Krzysztof Dąbrowiecki. Piszemy też o zakończonej powodzeniem wyjątkowo trudnej akcji uwolnienia zakleszczonych żerdzi wiertniczych podczas realizacji projektu podmorskiego rurociągu Grobla Berri u wybrzeży Arabii Saudyjskiej. O tym, jak rehabilitowano przepusty drogowe na… równiku, dowiedzą się Państwo z tekstu autorstwa specjalisty z Hobas System Polska Dariusza Kosiorowskiego. Na zakończenie polecam artykuł o osiągnięciach rodzimego budownictwa – budowie Prosta Tower w Warszawie, której pięć kondygnacji podziemnych realizowano na tak małej przestrzeni, że głębokość wykopu była większa niż jego szerokość.
Zapraszam do lektury!